Search This Blog

April 19, 2011

Sejarah Penerbangan Belon Panas

Pada 19 September 1973 , seorang Saintis dari Perancis Pilatre De Rozier mengejutkan penduduk Bandar Metz apabila dia memperkenalkan belon udara panas pertama di dunia yang digelar aerostat revelion
Penumpang belon panas itu pula terdiri daripada beberapa ekor haiwan seperti kambing biri-biri, itik dan ayam jantan bahkan, belon berkenaan berada pada kira-kira 15 minit diudara sebelum terhempas ke tanah.
Bagaimanapun 2 tahun kemudian, nasib tidak menyebelahi De rosier apabila percubaan untuk menyeberangi Selat Inggeris gagal, setelah belon ciptaannya meletup setengah jam ketika berada di ruang udara Wimeruex, Perancis sehingga menyebabkan dia terkorban.
Punca kemalangan ini disebabkan rekabentuk Ujikaji ciptaan beliau menggunakan belon hydrogen dan belon udara panas yang diikat bersama-sama.
Biarpun peristiwa hitam kematian De Rozier mengejutkan banyak pihak, ia sedikitpun tidak mematahkan semangat para intelek memikirkan teknologi terbaik yang lebih selamat dan mengekalkan belon udara panas lebih lama di ruang angkasa.
Jika diteliti reka bentuknya belon udara panas terdiri daripadasebuah belon atau karung bag yang digelar envelop serta berupaya menampung udara panas dalam jangka masa tertentu.
Tergantung di bawah envelop adalah sebuah gondola atau bakul diperbuat daripada rotan berfungsi sebagai pembawa penumpangserta sumber bahan api bagi mengerakan belon udara panas.
Pada hari ini kebanyakkan envelope diperbuat daripada fabric jenis nilon, manakala permukaan mulut belon (Skrit) berhampiran penunu gas ( burner) diperbuat daripada bahan tahan panas seperti nomex.
Di Malaysia, pendedahan mengenai Belon Udara Panas bermula sejak 16 tahun lalu melalui penganjuran sukan berkenaan di beberapa buah negeri seperti di Pulau Pinang, johor dan Kuala Lumpur.
Bercerita lebih lanjut mengenai perkembangan sukan udara jenis itu di Negara ini, juruterbang belon berpengalaman Nordin hussin, memberitahu, bahan pembakar yang sesuai digunakan  bagi menggerakkannya adalah gas asli cecair ( LPG)
Disebabkan iklim yang agak panas dinegara ini, kita cenderung menggunakan bahan pembakar LPG berbanding gas Nitrogen yang digunakan secara meluas dinegara luar terutama di Eropah.
“Namun bagi memastikan prestasi penerbangan belon lebih berkuasa, kami mengunakan sebanyak 20% gas Nitrogen,” katanya ketika ditemui di Fiesta Belon Udara Panas Antarabangsa Putrajaya 2011 baru- baru ini.
Bermula pertengahan tahun 1970-an sejarah terukir apabilabelon udara panas , dicipta dalam pelbagai bentuk.
Antaranya Hot Dog, Kapal Angkasa serta beraneka produk komersial namun, bentuk asal tetap populardalam kalangan peminat sukan itu.
Penganjuran kali ini di Putrajaya jugatidak telepas dengan pelbagai rupa belon. Antaranya Belon berbentuk pokok dari Amerika ASyarikat, Watak kartun Doraemon ( Jepun)dan watak filem Darth Vader ( Perancis.)
Sebanyak 27 belon udara panas daripada 14buah Negara yang dihiasi dengan pelbagai corakdan bentuk mewarnai ruang udara Putrajaya. Daripada jumlah itu, sebanyak 3 buah belon dari Malaysia.

TEKNOLOGI BELON UDARA PANAS
Dalam pada itu, menyentuh aspek teknologi yang digunakan agak mudah namun, peminat sukan ini mperlu mengeluarkan modal yang agak besar memandangkan hamper semua peralatannya di import dari luar Negara
Berat tangki termasuk gas kebiasaannya sekitar 25 hingga 30 Kilogram (kg) yang diletakkan bersama juruterbang dan penumpangdi dalam bakul rotan.
Sumber tenaga daripada Burner berfungsi seperti enjin kepada belon udara panas, malahterdapat pelbagai burner digunakanantaranya, jenis tunggal, sepasang dan system burner segi empat.
Ada juga peminat sukan ini berpendapat , system dua burner paling popular kerana ia mampu bergerk lebih pantas  bahkan, burner boleh ditambah bergantungkepada bentuk dan berat belon.Ia juga bergantung kepada saiz belon, bakul dan bilangan penumpang. Bukan itu sahaja, belon standart boleh dinaiki diantara dua hingga tiga orang manakala belon yang lebih besar mampu dinaiki sehingga empat orang.
Memandangkan cuaca di Negara ini agak panas,kaedah menaikan envelope agak berlainan. Pada peringkat awal kita akan menggunakan kipas elektrik berkuasa tinggibagi mengembangkan envelope sebelum burner digunakan.
Selain kemahiran mengendalikan belon uidara panas, seorang juruterbang itu perlu mempunyai kepakaran melihat keadaan cuaca seperti bentuk awan, kelajuan angin dan sebagainya.
Beberapa keadaan yang tidak membenarkan belon udara panas beroperasi adalah dalam keadaan hujan, kelajuan angin melebihi 15 knot dan cuaca yang sangat panas.
Untuk mendaratkan belon ini ia memerukan kawasan terbuka tanpa perlu ada sebarang halangan seperti kabel elektrik, telefon ataupun pokok


INFO BELON PANAS
Merupakan teknologi penerbangan membawa manusia yang tertua di dunia
Ia tidak boleh melebihi ruang atmosfera sama seperti pesawat lain
Berat keseluruhan antara 350 hingga 450 kg
Setiap unit belon standard berharga RM 200,000.
Boleh terbang bebas dengan ketinggian tertentutetapi tidak boleh berpatah balik ke tempat asal.
Juruterbang belon  di wajib mendapatkan lessen daripada Jabatan Penerbangan Awam ( DCA ) sebelum mengendalikannya
Had ketinggian yang dibenarkan DCA adalah adalah di bawah304.8 meter manakala jarak lokasi penganjuran pula kira-kira 30 kilometer dari lapangan terbang
Di Putrajaya had ketinggian yang dibenarkan adalah 204 meter memandangkan lokasinya berdekatan dengan KLIA.

 
Program selama empat hari itu di anjurkan oleh Malaysian Sport Aviation Fedaration ( MSAF) dan AKA Ballon Sdn. Bhd dengan kerjasama Putrajaya Holding (PJH)